Hvad leder du efter?

Skal du være en del af det nye talentprogram ’DRF SpringDanmark Talent’?

På baggrund af et fælles ønske om at tage dansk springsport til nye højder gennem et stærkt talent- og elitearbejde, er foreningen SpringDanmark og Dansk Ride Forbund gået sammen om et nyt talentprogram for unge springryttere, der skal sikre en styrket talentudvikling og en stærk rød tråd fra talentarbejdet og frem mod brutto- og landsholdsgrupperne. Lyder det som noget for dig, så læs mere om programmet herunder og send os din ansøgning senest den 8. marts.

New column

Om DRF SpringDanmark Talent
”Formålet med det nye talentprogram er kort fortalt at styrke det danske talent- og elitearbejde, så Danmark på sigt kommer op blandt verdens bedste nationer i springning. Tanken er, at deltagelse i talentprogrammet som udgangspunkt bliver en forudsætning for at blive en del af bruttogrupperne og senere hen evt. landsholdsgrupperne, og således skaber vi en klar sammenhæng og rød tråd mellem de forskellige niveauer” forklarer elitechef i Dansk Ride Forbund, Kimi Nielsen.

”Gennem DRF SpringDanmark Talent får vi mulighed for at understøtte og udvikle en gruppe talentfulde unge gennem træningssamlinger, hvor de kan udvikle deres ridemæssige og sportslige færdigheder. På samlingerne kombinerer vi f.eks. træning til hest, fysisk træning af rytteren, coaching og horsemanship, og på den måde klæder vi rytterne bedst muligt på til at lykkes og dygtiggøre sig, og det er afgørende for den danske springsports fremtid”, fortæller landstræner Bo K. Møller.

Programmet er delt op i fire geografiske ’talentregioner’; Talent Nord, Talent Midt, Talent Syd (inkl. fyn) og Talent Øst (Sjælland). Målgruppen er ryttere mellem 12-18 år (pony-, children- og juniorryttere), som ikke allerede er en del af bruttogrupperne. Niveaumæssigt er der følgende krav til rytterne:

• Pony & Children: Gennemført LB** på hest eller MB* på pony
  • Junior: Gennemført MB* på hest

Stærkt træner-setup
Det bliver berider Johnny Hansen, der skal stå for undervisningen i talentprogrammet. Johnny har mange års erfaring som springtræner og underviser desuden også på berideruddannelsen. Han ser frem til arbejdet med de unge springryttere i tæt samarbejde med både Lars Trier Kjøller og Bo K. Møller og ikke mindst rytternes daglige trænere: ”Jeg tror på, at vi har fået stablet et stærkt set-up på benene her, fordi Bo, Lars og jeg kender hinanden godt og arbejder ud fra de samme grundprincipper. Derudover får vi mulighed for at samarbejde mere struktureret med rytternes daglige trænere, så programmets grundtræningsprincipper går igen hos alle rytterne, og det er guld værd”, understreger han.

Sådan ansøger du om optagelse – husk deadline er den 8. marts
Ansøgningsfristen til DRF SpringDanmark Talent er den 8. marts 2021. For at komme i betragtning skal du sende mail til elite@rideforbund.dk, hvor du vedhæfter din ansøgning og en skriftlig udtalelse fra din daglige træner. Du finder hhv. ansøgningsskema og skema for udtalelse fra daglig træner her, hvor du desuden også kan læse meget mere om programmet. Den 11. marts udvælges deltagerne til hver af de fire regioner, og vi forventer at offentliggøre navnene på de ryttere, der er kommet med i programmet, snarest herefter. De første samlinger er på nuværende tidspunkt planlagt til at finde sted i april, såfremt COVID-19-restriktionerne tillader det.

Læs mere om DRF SpringDanmark Talent her.

Læs mere om foreningen SpringDanmark her.