Tæt dialog med klubberne – ministerbesøg på Stutsborg Rideklub

Siden sin tiltrædelse i april har DRF’s formand, Dan Boyter, arbejdet intensivt på at styrke relationen mellem Dansk Ride Forbund og landets mange rideklubber. Et af de seneste skridt i denne indsats var besøget i Stutsborg Rideklub, hvor formanden havde inviteret fødevareminister Jacob Jensen til et møde om hestesporten i Danmark i dens naturlige habitat – nemlig en rideklub.

Under mødet deltog flere nøglepersoner for at sikre en konstruktiv dialog om rideklubbernes og ridesportens fremtid. Udover Dan Boyter deltog Dorte Paludan (formand for Stutsborg Rideklub), Morten Schram Rodtwitt (direktør for DRF), Marie Kirk Andersen og Peter Kirk Andersen (ejere af Stutsborg Rideklubs faciliteter), fødevareminister Jacob Jensen og Nicolai Jarløv (dyrlæge). Sammen drøftede de, hvordan rideklubber kan bidrage til både hestevelfærd og det sociale ansvar i lokalsamfundet.

Vidensdeling med ministeren
I forbindelse med ministerbesøget blev der bl.a. lagt vægt på at vise, hvordan en rideklub som Stutsborg både prioriterer hestevelfærden og det sociale ansvar over for medlemmerne. Dan Boyter og Jacob Jensen fik indblik i klubbens daglige drift og de udfordringer, mange rideklubber står over for i forhold til ressourcer og udvikling.

Boyter benyttede lejligheden til at understrege vigtigheden af samarbejde og vidensdeling mellem rideklubberne, forbundet og de politiske aktører. Det er gennem denne dialog, at DRF kan fortsætte med at være en stærk støtte for ridesporten i Danmark.

Stutsborg Rideklub er på mange parametre et forbillede for mange andre rideklubber i Danmark. Klubben har formået at skabe en bæredygtig balance mellem økonomisk drift, hestevelfærd og socialt ansvar. Deres elevskole er kendt for at sætte hestene i centrum samtidig med, at de formår at skabe et inkluderende miljø for ryttere på alle niveauer. Stutsborgs måde at drive klubben på er med til at inspirere andre klubber til at tænke nyt omkring ansvarlig klubdrift, hvor både fællesskabet og hestenes trivsel vægtes højt.

Antibulli Ridning – en vigtig indsats
Stutsborg Rideklub har også været en af testklubberne for DRF’s Antibulli Ridning-projekt, som har til formål at bekæmpe mobning i ridesporten. Klubben har haft stor gavn af at deltage i projektet og har været en værdifuld sparringspartner for DRF i forhold til justeringer af indsatsen. Deres erfaringer med Antibulli Ridning viser, at rideklubber kan spille en vigtig rolle i at fremme inkluderende og trygge fællesskaber for børn og unge.

At "gå til hest" – en helhedsorienteret tilgang
I dag handler det at være en del af ridesporten ikke længere blot om at "gå til ridning". Som Dan Boyter påpegede under mødet i sin udtalelse til Ridehesten: "Det, vi tager med hjem herfra, er, at det er én ting at gå til ridning, men man går også til hest(…)". Denne tilgang handler om meget mere end blot at sidde på ryggen af en hest. At "gå til hest" betyder, at man lærer at tage ansvar for hele hestens trivsel. Det indebærer alt fra daglig pleje og forståelse af hestens adfærd til at sikre dens sundhed og velfærd.

Denne helhedsorienterede tilgang er afgørende for at skabe et dybere bånd mellem rytteren og hesten og bidrager til en bedre forståelse af, hvad det kræver at holde hest. Det er ikke længere kun ridetimerne, der er i fokus, men også de daglige opgaver, som at strigle, fodre og lære at aflæse hestens signaler. Dette ansvar understøtter den generelle udvikling af rytteren – både som rytter og som menneske.