Kommende reglementsændringer

Den 1. august 2024 træder en række reglementsændringer i kraft. Ændringerne er en justering af de regler, der blev indført ved årsskiftet 2023/2024, med det formål at inkludere flere ryttere på D-niveau, samtidig med at vi fortsat sikrer fair konkurrence.

Bestyrelsen i DRF nedsatte den 2. juli en række arbejdsgrupper, herunder bl.a. en som skal arbejde med stævnestruktur. Gruppen tog med det samme arbejdshandskerne på, og gennem en hurtig, konkret indsats, har de indstillet nedenstående forslag til en straks-ændring af reglementet. Stævnestruktur-gruppen har bl.a. rådført sig med dressurudvalget i udarbejdelsen af forslaget. Ændringsforslaget er godkendt af bestyrelsen.

Den oprindelige ændring i dressurreglementet med indførsel af A- og B-afdelinger samt udelukkelse fra D-stævner, blev foretaget på baggrund af et meget massivt og tilbagevendende ønske om, at der skulle laves regler for konkurrencedeltagelse for amatører og professionelle for at sikre fair konkurrence. DRF har ikke mulighed for at definere og kontrollere, om en rytter er professionel eller amatør. Der er for mange forskellige, mulige konstellationer, og derfor mente vi, det var mere fair at opdele på baggrund af resultater.

Læs DRF’s FAQ om pkt. 67.1 her.

Det er ændringer, som har medført mange meninger, men mange har også forstået intentionen med dette samt vist stor opbakning til det. Med det sagt, så bliver vi også hele tiden klogere, når reglementerne bliver brugt i praksis, og derfor er det til tider nødvendigt med justeringer.

OBS! Klubber der allerede har fået godkendt propositioner til stævner i perioden fra 1. august til og med 31. august 2024, kan vælge at beholde de godkendte propositioner eller få dem justeret efter de nye reglementsændringer. For at få rettet propositionerne, skal klubben sende en mail til go@rideforbund.dk. Alle stævner efter 1. september 2024 skal følge de ny reglementsændringer.

Hovedpunkter i ændringerne (markeret med kursiv):

1. Beskrivelse af pkt. 60.3 – Udelukkelse af ryttere til D-stævner ændres:
    • 60.3 Særlige udelukkelser ved D-stævner:
      • Se også pkt. 67 Propositioner
      • Ryttere på hest, der indenfor kvalifikationsperioden har været til start ved B-stævner i sværhedsgrad 3 eller højere og/eller har opnået placering i sværhedsgrad 3 eller højere ved C-stævne, er udelukket fra start ved ordinære D-stævner, men kan ride i afd. B til D-stævner.
      • Ryttere på pony, der indenfor kvalifikationsperioden har været til start ved B-stævner i sværhedsgrad 4 eller højere og/eller har opnået placering i sværhedsgrad 4 eller højere ved C-stævne, er udelukket fra start ved ordinære D-stævner, men kan ride i afd. B til D-stævner.
      • Udelukkelsen gælder ikke D-klasser ved C-stævner.
      • Kan afviges ved afvikling af klubmesterskaber på D-niveau.
  2. Tilføjelse af nyt punkt under pkt. 67. PROPOSITIONER:
    • 67.2 Afvikling af D-stævner:
      • Ved alle D-stævner skal stævnearrangører oprette to ekstra procentklasser (F.eks. én i sværhedsgrad 0 og én i sværhedsgrad 1-2) til deres D-stævne, hvori de ryttere, der er udelukket fra start i ordinære D-stævner, kan deltage.
      • Der skal oprettes klasser til både heste og ponyer, hvis stævnet udskrives til både heste og ponyer.
      • Klasserne skal navngives som Afdeling B og hvilke sværhedsgrader eller programmer den inkluderer.
      • Dvs. en klasse kan fx hedde Procentklasse LB/LA, Afd. B pony og dækker dermed alle programmer i sværhedsgrad grad 1 og 2 (fra LB1-B- LA2-B).

Vi håber, at disse ændringer vil skabe en mere inkluderende og fair konkurrence for alle vores ryttere på samtlige niveauer. Vi opfordrer alle ryttere, klubber og stævnearrangører til at sætte sig ind i de nye regler og forberede sig på de kommende ændringer.

Ønsker du yderligere information eller har du spørgsmål til ovenstående, kan du sende en mail til info@rideforbund.dk

Reglementer med de ovennævnte nye ændringer vil blive uploadet på DRF's hjemmeside i løbet af den kommende uge.