Formanden fortæller: Klar til OL i Paris

Formanden for Dansk Ride Forbund, Dan Boyter, ser med stor spænding frem til at overvære og mødes med en del af de danske ryttere i aktion ved OL og PL 2024 i Paris. Han glæder sig til at følge de mange talentfulde ekvipager, Danmark stiller op med i dressur, paradressur, springning og military.

Tekst af Ann-Sofie Skovlund

"Jeg glæder mig utroligt meget til at se vores ryttere konkurrere på den største sportslige scene. Vi har nogle fantastiske ekvipager, og hele set-up'et omkring vores atleter er imponerende. Det kræver en hel stab at få det hele til at fungere – fra rytteren selv til hestepasser, holdleder og træner med flere. Og selvfølgelig en stor portion tålmodighed og støtte fra rytternes familie og venner," fortæller Dan.

Dansk ridesport i verdensklasse
Danmark har stolte traditioner inden for ridesporten, og forventningerne til OL og PL 2024 er høje. I dressur og paradressur stiller Danmark med nogle af verdens bedste ryttere, og på tværs af disciplinerne har alle deltagere arbejdet hårdt for at kvalificere sig til legene. Også i springning og military er der store forhåbninger om finalepladser. "Vores ryttere har trænet intensivt og er klar til at yde deres bedste. Vi har en stærk og erfaren trup, der kan tage konkurrencen op mod verdenseliten," understreger formanden.

En fælles indsats og fokus på fremtiden
Dan fremhæver den fælles indsats, der ligger bag deltagelsen i OL: "Det er ikke kun rytteren, der skal præstere. Der ligger et enormt arbejde fra hele teamet – trænere, hestepassere, dyrlæger og alle andre involverede. Deres indsats er uundværlig, og det er en holdindsats hele vejen igennem".

De seneste år har været præget af en række udfordringer for den danske ridesport. Men OL er en mulighed for at vende blikket fremad og fokusere på de positive aspekter. "Vi har haft vores udfordringer, men nu handler det om at vise, hvad dansk ridesport står for. OL er en fantastisk platform til at fremhæve det gode arbejde og de mange talenter, vi har," siger Dan.

Støtte og fællesskab
At OL afholdes så tæt på Danmark, er uvurderligt. Det er en god mulighed for danske fans i forhold til at opleve OL og støtte vores ryttere fra tilskuerpladserne. Jeg håber virkelig, at vores ekvipager får lov til at mærke en massiv opbakning fra danske tilskuere. OL er en unik oplevelse – både som tilskuer og helt sikkert også som deltager,” fortæller Dan.

Erfarne, forbilledlige pararyttere i verdensklasse udtaget til PL
Parasporten ligger Dans hjerte nært, og han fortæller: "Det er vigtigt for mig at støtte alle vores atleter, uanset hvilken konkurrence de deltager i. Vores paradressurryttere har gjort og gør det utroligt godt, og jeg er meget stolt af, at Tobias Thorning Jørgensen og Katrine Kristensen skal være fanebærere ved åbningsceremonien for PL 2024”.

Selvom paradressurholdet endnu ikke er fuldt udtaget, er der store forventninger til de danske pararyttere. Tidligere OL- og VM-deltagere Tobias Thorning Jørgensen og Katrine Kristensen er allerede udtaget, og glæder sig til at repræsentere Danmark ved de paralympiske lege. De resterende pararyttere udtages den 8. august 2024. "Vi har et stærkt hold, og jeg ser frem til at se dem konkurrere på højeste niveau. Der er ingen tvivl om, at Danmarks pararyttere er blandt den absolutte verdenselite, og jeg glæder mig enormt meget til endnu engang at se dem brillere på banen på vegne af Danmark. Pararytterne er forbilleder for hele sporten – både som mennesker og som atleter" afslutter formanden.