Hvad leder du efter?

Nye stævnearrangører fundet til NM 2024

I forlængelse af ophøret af samarbejdet med Helgstrand Event har DRF været udfordret med at finde en ny stævnearrangør til at afvikle de nordiske mesterskaber i dressur, paradressur, springning og voltigering i 2024. Det er nu lykkedes DRF at komme i mål med to nye, og særdeles kompetente, stævnearrangører. Det betyder, at NM 2024 stadig afvikles i Danmark – dog på to forskellige lokationer.

Efter mange spændende dialoger med potentielle stævnearrangører, er de endelige aftaler kommet i hus med hhv. Hovgaard Rideklub ved Else Rohmann og Hjallerup Rideklub ved Line Dahl Larsen og Anders Vestergaard Carlsen. Det betyder at de nordiske mesterskaber 2024 afvikles på to forskellige stævnepladser. Disciplinerne fordeles således:

• Hovgaard Rideklub afvikler NM i dressur og paradressur i uge 26
  • Hjallerup Rideklub afvikler NM i springning og voltigering i uge 26

De øvrige nordiske lande er orienterede om ændringerne og DRF har mødt fuld forståelse fra samtlige nordiske rideforbund.

Festligt humør på Hovgaard Ridecenter
Når NBCH (Nordic Baltic Championship) i dressur og paradressur afvikles på Hovgaard Ridecenter, bliver det ikke bare en nordisk fest, men også en fest for Hovgaard Rideklub, som i juni i år fejrer hele 20-års jubilæum – og som Else Rohmann rigtigt nok bemærker: ”Hvorfor ikke fejre det med et NM”.

DRF’s elitesportschef, Anne-Mette Binder, glæder sig over at kunne byde de nordiske ryttere velkommen på Hovgaard Rideklub, hvor flere generationer af hestefolk er hjemmevante i de internationale stævner og ved, hvad det kræver at afvikle så stort et mesterskab: ”Klubben er kendt som fantastiske og gæstfri arrangører af stævner på alle niveauer inklusive ponyernes dressurmesterskaber ad flere omgange. Så selv om det er første gang, klubben prøver kræfter med et internationalt mesterskab, sker det på et grundlag af masser af erfaring og en dedikeret og engageret gruppe af frivillige. Familien Rohmann har selv erfaring fra deltagelse i såvel nordiske som europamesterskaber, idet Karoline Rohmann ind til videre har repræsenteret Danmark i alle alderskategorier fra pony til og med U25. Det vil helt sikkert være til gavn for forberedelser og gennemførelse. De ved ganske enkelt, hvad der forventes, og hvad der skal til for at lykkes med opgaven.”

En rideklub med mange års erfaring og et moderne ridestadion
Også Hjallerup Rideklub er en klub med erfaring i de store stævner, og ikke mindst med mange år på bagen. Rideklubben blev stiftet i 1973, og kunne således fejre intet mindre end 50-års jubilæum i 2023. Klubben fik i 2006 helt nye faciliteter med to ridehaller, tre udendørs dressurbaner og en stor springbane. I 2015 udvidede rideklubben desuden med et af Danmark største og mest moderne ridestadions.

Elitesportschef, Annette Mosegaard, fortæller: ”Vi er meget glade for, at Hjallerup Rideklub ønsker at afholde NBCH i springning og voltigering. Vi har super gode erfaringer med Hjallerup Rideklub som stævnearrangør og ved, at de både har faciliteter og hjælperne til at løfte dette mesterskab - også med kort varsel. Vi glæder os til en spændingsfyldt uge sammen med alle de dygtige atleter og heste fra de nordiske lande, og jeg er sikker på, at det nok skal blive et succesfuldt event.”