Stutteri Ask debuterer som international stævnearrangør i 2024

Når der den 15. til 19. maj 2024 afvikles CSIO3*-stævne og nationsspringning i Danmark, bliver det Stutteri Ask som lægger faciliteter til. Stutteri Ask har fantastiske faciliteter centralt beliggende i Danmark, samt er dygtige og engagerede stævnearrangører, som uden tvivl kan løfte opgaven med bravur.

Efter aftale med EEF (Det Europæiske Rideforbund) og FEI kan Dansk Ride Forbund og Stutteri Ask nu løfte sløret for, at CSIO3*-stævnet i maj afvikles hos Stutteri Ask. Med sine fantastiske faciliteter og store engagement som stævnearrangører, har Stutteri Ask alt hvad det kræver, for at sikre en høj kvalitet og gode forhold ved et vigtigt internationalt stævne.

Præsident for EEF, Theo Ploegmakers, fortæller: ”Vi er utroligt spændte på den nye sæson og den vedvarende vækst i Longines EEF-serien. Jeg er begejstret for at byde Luxembourg og Stutteri Ask velkommen til og sætter pris på den fortsatte støtte, alle vores OC'er (organisationskomiteer) yder til serien. Foruden den fremragende konkurrence tager serien et stort skridt fremad inden for miljømæssig bæredygtighed, og vi er utroligt stolte over at være partnere med arrangører, der deler vores vision for en bæredygtig sport på tværs af klimaet, hestene og rytterne”.

Ved stævnet er der, foruden internationale springklasser, også en nationsspringning, hvor Danmark deltager med et hold, ligesom der også afvikles tre Longines ranking-klasser. Elitesportschef for springning, Annette Mosegaard, er glad for aftalen og fortæller: ”Det er meget vigtigt for dansk springsport og de danske ryttere, at vi har en trestjernet nationsspringning på dansk grund. Derfor glæder det os, at Stutteri Ask har sagt ja til at blive international stævnearrangør”.

Aftalen om det trestjernede springstævne er en treårig aftale, og det betyder, at Stutteri Ask kan se frem til en tilbagevendende begivenhed til og med 2026. Landstræner, Bo K. Møller, fortæller om vigtigheden af en dansk nationsspringning: ”Stævnet giver de danske ryttere mulighed for at kvalificere sig til semifinalen i Deauville, der ligger i juni måned, og en nationsspringning giver rytterne vigtig erfaring frem mod de store mesterskaber”.

Forberedelserne er i fuld gang
Hos Stutteri Ask glæder de sig over at blive internationale stævnearrangører og er allerede i gang med at danne den organisation, der skal stå for arrangementet. ”Vi er klar til at løfte opgaven år efter år - det er vigtigt for os, at det bliver en tilbagevendende begivenhed” fortæller eventchef på Stutteri Ask, Betina Møller, og fortsætter: ”Udover CSIO3* vil der også være CSI1*-klasser, og vi arbejder desuden på at finde sponsorere, så en U25-tur også bliver en realitet”.