Dansk Ride Forbund møder fødevareministeren

I dag deltog Dansk Ride Forbunds formand, Dan Boyter, næstformand, Ditte Bach Sørensen, og direktør, Morten Schram Rodtwitt, i et møde med fødevareminister Jacob Jensen. På mødet var der en konstruktiv og imødekommende drøftelse, hvor DRF fik mulighed for at redegøre for den aktuelle situation samt gøre status på de igangsatte tiltag og initiativer, som er blevet iværksat i 2023 og 2024 med henblik på fortsat at forbedre hestevelfærden i Danmark.

Det blev aftalt at fortsætte en løbende dialog og styrke samarbejdet med henblik på at sikre den fælles interesse, som både DRF og fødevareministeriet har for at fremme hestevelfærden. DRF bakker op om fødevareministerens tiltag om en skærpet strafferamme i forhold til dyrevelfærdsloven. Forbundets nuværende sanktionsrammer læner sig op ad den eksisterende dyrevelfærdslovgivning, og bestyrelsen i DRF vil på et møde i september drøfte behovet for yderligere at skærpe forbundets sanktionsrammer.

Politianmeldelser af dyrevelfærdsovertrædelser
Mødet gav anledning til at genbesøge spørgsmålet om, hvorvidt DRF fremadrettet bør politianmelde overtrædelser af dyrevelfærdsloven. DRF vurderer, at det ikke er forbundets rolle at politianmelde sådanne overtrædelser. Forbundet forholder sig til egne vedtægter, regler og bestemmelser og benytter Dansk Ride Forbund samt Danmarks Idræts-Forbunds retssystemer til at håndtere overtrædelser heraf.

DRF foretager ikke politianmeldelser på vegne af anden- eller tredjepart eller i forbindelse med anonyme henvendelser. Forbundet opfordrer derfor personer, der oplever eller er vidner til overtrædelser af dyrevelfærdsloven, til at kontakte de relevante myndigheder hurtigst muligt.