Kenneth Damgaard bliver den nye landstræner

Det er med stor glæde, at Dansk Ride Forbund kan løfte sløret for, at berider Kenneth Damgaard bliver ny landstræner for de unge dressurryttere i kategorierne junior, youngrider og U25. Ansøgerfeltet var stort og viste interesse fra yderst kompetente kandidater. Forbundet takker for den store interesse for videreudviklingen af dansk ungdomsdressur og ser frem til at hilse Kenneth velkommen i talent- og eliteteamet.

Den nye landstræner, Kenneth Damgaard, er uddannet eksamineret berider i 2014 ved Viborg Rideklub. Kenneth har stor erfaring med undervisning af ekvipager på alle niveauer, og med sin egen erfaring fra international stævnedeltagelse, er han klar til at støtte og styrke de danske ryttere i deres virke som en del af elitesporten. I arbejdet som træner har Kenneth i løbet af særligt de seneste fire år været med til mange nationale og internationale stævner som træner for en del af rytterne i og omkring bruttotrupperne. Kenneth har sans for detaljer og fokuserer på at give tid til både hest og rytter for at sikre den bedst mulige uddannelse. I år2023 har Kenneth blandt andet repræsenteret Danmark ved de individuelle nordiske mesterskaber i dressur for seniorryttere i Drammen, Norge, hvor det blev til en individuel sølvmedalje

Vigtigt med god ridning og sund konkurrence
Selv fortæller Kenneth om sin nye rolle: ”Jeg havde ikke selv nået at tænke tanken, at jeg skulle blive den nye landstræner - jeg er nok lidt jysk af mig, når det kommer til den del… Men der var ret mange, som prikkede til mig og opfordrede mig til at søge stillingen – både tidligere rytteres forældre og kollegaer i ridesporten”. Netop disse mange opfordringer gav Kenneth blod på tanden til at søge nye udfordringer, og en ansøgning blev sendt afsted til Dansk Ride Forbund.

Med den nye titel som landstræner, følger der selvfølgelig også en masse håb og drømme for fremtiden: ”Jeg håber, at jeg kan være med til at fortsætte den gode og positive retning i ungdomsdressuren. Jeg vil gerne være med til at sikre den gode ridning, og at vi får udviklet ryttere, som Danmark kan få glæde af fremadrettet. Det er vigtigt for mig, at vi bibeholder en sund konkurrencesport, som er glædesfyldt og sjov at være en del af,” fortæller han.

Klar til at støtte og rådgive
Er der noget de danske dressurtalenter og deres teams kan være sikre på, så er det, at Kenneth altid står klar til at hjælpe dem med at opnå de mål, de drømmer om. ”Man er altid velkommen til at ringe til mig, og jeg vil med glæde hjælpe så meget, jeg kan. Om det er hjælp til samarbejdet med egen træner, dem selv og deres udvikling eller noget helt tredje, spiller ikke nogen rolle – jeg er klar til at dele mine bedste råd og sammen lave en plan, vi kan arbejde ud fra,” fortæller Kenneth.