Hestesektorens arbejde med hestevelfærd

Hestesektoren er samlet i Forum for Hestevelfærd, og det er fra dette forum, der kommer et svar til Det Dyreetiske Råd på udtalelsen om brug af heste til sport.

Hestesektoren arbejder sammen i Forum for Hestevelfærd. Det forum blev en realitet i 2011, og det er i det forum, at hestesektoren samlet er enedes om at arbejde på et fælles svar til Det Dyreetiske Råd i forhold til Rådets udtalelse om brug af heste til sport.

I marts 2023 kom Det Dyreetiske Råd med en udtalelse om brug af heste til sport. Som baggrund for udtalelsen skriver rådet bl.a.: "Sportsheste kan være under pres både fysisk og mentalt som følge af menneskers sportslige ambitioner og økonomiske interesser. I udtalelsen drøfter Rådet bl.a. hestens holdbarhed, opstaldning, samt træning og konkurrencer. Rådet fremsætter både generelle overvejelser og en række konkrete anbefalinger, bl.a. i forhold til uddannelse, holdbarhed, opstaldning, træning, brug af udstyr, transport, overvågning og kontrol ved konkurrencer, samt registrering af skader, medicinering og kirurgiske indgreb".

I rapporten konkluderer Rådet, at branchen selv bør følge op på de punkter Rådet har peget på. Og sker det ikke, ser Rådet sig nødsaget til at anbefale ministeren at lovgive på specifikke områder.

Om Forum for Hestevelfærd
I 2011 blev der under navnet Forum for Hestevelfærd indledt et samarbejde på tværs af hele hestesektoren, og i dette forum indgår repræsentanter for:

• Dansk Varmblod
  • Dansk Ride Forbund
  • Den Danske Dyrlægeforenings sektion for heste
  • Hestens Værn
  • Dansk Galop
  • Dansk Travsports Centralforbund
  • Dansk Islandshesteforening
  • Landsudvalget for Heste
  • Dyrenes Beskyttelse
  • Rådet for hovpleje og hestebeslag
  • SEGES Heste.

I arbejdet med udtalelsen fra Det Dyretiske Råd er Dansk Ride-Instruktør Forening blevet inviteret til at deltage i forummet.

Forum for Hestevelfærd
Forum for Hestevelfærd arbejder med at komme med et fagligt velfunderet svar til Det Dyreetiske Råd på vegne af hele hestesektoren, der skal sikre hestevelfærden i fremtiden. Det seneste halve år har Forum for Hestevelfærd gennemgået rapporten, drøftet Rådets anbefalinger og arbejdet med nye initiativer og tiltag med henblik på komme med et svar til rådet.

Det var i øvrigt samme Forum, som udarbejdede svar til fødevareministeriet på Lov om Hold af heste.

Chefkonsulent Jørgen Kold fra SEGES Heste fortæller om processen: "Det centrale er, at vi med et højt ambitionsniveau sikre hestevelfærden og får en samlet løsning, som organisationer og aktive bakker op om. Vi har arbejdet på samme vis tidligere, da vi kom med svar til revideringen af Lov om Hold af heste. En lov som nyder godt af bred opbakning i hele sektoren. På præcis samme måde, er vi nu samlet i forummet for at komme med et svar til udtalelsen fra Det Dyreetiske Råd. Vi regner med at afslutte vores møderække omkring udtalelsen i årets første måneder, hvorefter vi så vil aflevere vores indstilling til den fremtidige brug af hesten i sport til Rådet. Indtil organisationerne har afsluttet arbejdet, vil der ikke blive udmeldt mange yderligere detaljer om indhold og konklusioner."

Et konstruktivt arbejde
Ginnie Hørning, der er fagdyrlæge vedr. sygdomme hos heste og formand for Den Dansk Dyrlægeforenings faggruppe for heste understreger, at rapporten fra Dyretisk Råd sætter fingrene på nogle centrale problematikker i branchen: "Udmeldingen fra Dyreetisk Råd er ikke til at misforstå: hvis ikke branchen har viljen og evnen til at selv at løse de problemer, der peges på, så vil de bede politikkerne om at løse dem gennem lovarbejde. Som branche bør vi selv være interesseret i at løse problemerne, da de bedste løsninger skal kunne findes i branchen og ikke af politikere og embedsværket uden branchekendskab", udtaler hun indledningsvis og fortsætter: "Arbejdet i hestevelfærdsforum har givet en større forståelse for - og indsigt i - de andre organisationers arbejde, i deres styrker og deres udfordringer. Mange udfordringer er de samme på tværs af organisationerne, men organisationerne har til dels arbejdet forskelligt med dem. Det har derfor været virkelig givtigt at kunne diskutere problematikkerne fra forskellige vinker af branchen. Det giver en meget stor styrke at det svar vi kommer ud med, har været ”gennemtygget” af så mange organisationer".

Hestens Værn har været med i Forum for Hestevelfærd lige siden dens start, som var en udløber af arbejdet med ”Hold af Heste”. Lektor Julie Fjeldborg, formand for Hestens Værn udtaler: "Igennem årene tager Forum for Hestevelfærd aktuelle emner på dagsorden og udarbejder faglige fællesudtalelser med hensigt at råde og vejlede, samt rette fokus på konkrete problemstillinger. Det seneste vi har sat fokus på, er Dyreetisk rapport ”Udtalelse om brug af heste til sport”. Vi har i Forum for Hestevelfærd arbejdet rapporten grundigt igennem, og det har været - og er vigtigt, at Hestesektoren er enige i en fælles udtalelse og løsninger, hvor det er muligt".

Julie Fjeldborg uddyber: "Vi har haft mange givtige og dybgående diskussioner, som virkelig har været en øjenåbner. Vi tager rapporten seriøst, og vil handle aktivt for at sørge for godt hestevelfærd. Vi må aldrig gå på kompromis på bekostning af hesten, og vi må i Hestens Værn erkende, at der er problemer i sporten, som er vigtige at tage stilling til og få styr på. Vi synes i Hestens Værn, at vi er godt på vej".

Vi skal ”spørge hesten” om den har det godt
DRFs direktør, Morten Schram Rodtwitt, fortæller: "Det er et naturligt og stort fokus i arbejdet i Forum for Hestevelfærd at se på hvilke evidensbaserede muligheder, der er for at lægge et filter ind over al brug af hesten, hvor man populært sagt ”spørger hesten” om den har det godt her og nu, samtidig med at man kontrollerer nogle parametre, som kan vise, om hesten også er blevet brugt korrekt bagud i tid. Det handler mere konkret om at se på hestens adfærd, - dens sprog, hvor heste med forskellige signaler kan vise os, om de føler ubehag eller smerte (konfliktmarkører), men også positive markører for veltilpashed".

DRF’s veterinærkonsulent, Mette Uldahl, uddyber: "DRF er, sammen med Århus Universitet, i gang med nogle større forskningsprojekter omkring en valideret aflæsning af hestes adfærdsmarkører. Projekterne skal gerne medvirke til at etablere et valideret format til bedømmelse af hestens sprog (adfærd). Formatet kan derefter implementeres i alle typer af brug af heste, så bedømmelse af hestens velfærd kan foregå evidensbaseret og i forhold til nutidens viden om hestes behov".

"En af udfordringerne for hestesporten er visse normer, som ses i dele af sporten", siger Mette Uldahl, men det er også en udfordring, at der løbende kommer ny viden om hestes behov, adfærd, holdbarhed og reaktion på måden vi bruger dem i sport: "Den viden skal vi sørge for at implementere i moderne sportsformater og regler for brug af heste, så hestesporten selv står op for et nutidigt niveau af hestevelfærd. På den måde sikrer vi også samfundets accept af at bruge heste i sport".

Et stort engagement
Dansk Varmblod har været en del af Forum for Hestevelfærd siden opstarten i 2011. Jan Pedersen udtaler: "Vi er en del af det Forum, fordi vi kæres os om hesten. Jeg har oplevet stort engagement fra alle organisationer og et klart ønske om fælles fodslag i vort forum. Det er et udtryk for, at vi alle vil medvirke til at sikre hestesporten i fremtiden med hestens velfærd i fokus".