Sådan gik årets anden udstyrskontrol

I den forgangne weekend blev der for anden weekend i træk gennemført udstyrskontrol hos Sundeved Rideklub, hvor alle deltagere i ECCO Cup-kvalifikationen for ponyer blev kontrolleret. Desværre blev seks ekvipager nægtet start grundet sår i mundhulen og syv ekvipager fik en anmærkning.

New column

DRF’s veterinærkonsulent Mette Uldahl stod som vanligt for kontrollen, hvor det primært var ponyernes gjordleje, schenkelleje og mundhuler, der blev undersøgt. Desværre blev seks ekvipager nægtet start grundet sår i mundhulen, og yderligere syv ekvipager fik anmærkninger med på vejen for hhv. rødme i mundhulen og slidmærker i schenkellejet, men fik lov til at starte. DRF’s Klub & Sportschef Anne Silfwander fortæller:

”Det er jo på ingen måde optimalt, at vi ser flere ponyer, der ikke er ’fit to compete’ grundet sår i mundhulen, og at der desuden også er flere, der får anmærkninger. Selvom billedet grundlæggende set ser pænere ud i ponydressuren end de foregående år, er vi ikke i mål endnu, og derfor er det så vigtigt, at både forældre, ryttere og trænere tænker forebyggende og sørger for at tjekke ponyerne løbende. Det er en ’god vane’, vi skal have etableret, og det tager tid.”

På trods af, at flere ekvipager altså enten blev nægtet start eller fik en anmærkning med på vejen, var der overvejende opbakning til kontrollen fra både ryttere, forældre og trænere, og det er et godt tegn, siger Anne Silfwander:

”Vi ved godt, at en udstyrskontrol kan gøre folk nervøse uanset udfaldet, så derfor er vi rigtig glade for at se, at den generelle modtagelse er god, og at folk grundlæggende set er forstående og samarbejdsvillige”, afslutter hun.