Egum Rideklub kåret til Årets Klub

Egum Rideklub modtog i weekenden Dansk Ride Forbunds pris Årets Klub 2021. Egum fik prisen, fordi klubben formåede at udvikle sig og se muligheder i en tid, der var præget af restriktioner og svære vilkår for foreningsidrætten.

Stoltheden er at spore i Egum Rideklub, da formand Torben Iversen får overrakt prisen som Årets Rideklub 2021 af repræsentanter for Dansk Ride Forbund. Udover hæderen følger også 20.000 kroner.

”Det er en kæmpe ære at modtage prisen, og vi er meget stolte. Det er fællesskabet i klubben, der har løftet den derhen, hvor den er i dag, så at vi får denne flotte pris, det er stort for os alle – miniryttere, elevskoleryttere, privatopstaldede, bondemanden, støtterne og bestyrelsen samt alle, der har en tilknytning til klubben,” siger Torben Iversen.

Prisen Årets Klub uddeles én gang om året i forbindelse med Dansk Ride Forbunds repræsentantskabsmøde og overrækkes til en rideklub, der har gjort en helt særlig indsats i det forgangne år.

”Egum Rideklub valgte at se muligheder frem for begrænsninger i en tid med store restriktioner. De har endda udviklet sig, investeret, tænkt nyt og generelt været gode til at tilpasse sig de svære vilkår. Derfor vinder de Årets Klub 2021,” siger Anne Silfwander, Klub- og Sportschef i Dansk Ride Forbund.

I 2021 har Egum Rideklub blandt andet optimeret sine udendørsfaciliteter, rekrutteret nye medlemmer og frivillige, fastholdt alle medarbejdere på trods af store lønudgifter, oprettet en klub for fædre til hestepiger og formået at videreføre et samarbejde med Fredericia Kommune, hvor både sårbare unge, børnehaver og skoleklasser kan få gavn af rideklubben og elevskolehestene.

Prisen er fælles fortjeneste

Egum Rideklub ville ikke være noget uden de mange medlemmer og engagerede frivillige, som er med til at drive klubben. De er den væsentligste årsag til, at Egum Rideklub nu er kåret til Årets Rideklub 2021, mener Torben Iversen.

”For mig er det bedste og vigtigste med denne pris, at det er alle medlemmernes pris. Vi havde ikke rykket klubben til det, den er i dag, hvis vi ikke var fælles om opgaven. Derfor skal de 20.000 kroner også bruges på en kæmpe fest for alle medlemmerne og deres familie,” siger formanden.

Egum Rideklub har generelt oplevet et stort engagement og opbakning til klubbens tiltag fra alle omkring klubben, men særligt de frivilliges indsats i klubben har vakt opsigt i året, der er gået.

”2021 blev året, hvor frivilligheden er sprunget ud i fuldt flor. Lidt paradoksalt i en tid, hvor vi har skullet være ’sammen på afstand’”, lyder det i Egum Rideklubs indstilling til prisen som Årets Klub 2021.

Rideklubben er gået fra at have 20-25 frivillige tilknyttet til nu over 70.

En endnu bedre klub i 2022

Selvom Egum Rideklub nu kan kalde sig Årets Klub 2021, har Torben Iversen og resten af bestyrelsen ikke tænkt sig at ligge på den lade side i 2022. Med hjælp fra medlemmerne og de mange frivillige er de allerede godt i gang med at renovere og optimere klubbens faciliteter yderligere, og i de kommende måneder skal der blandt andet males, sættes lys op på ridebanen, opbygges ny barriere i en af ridehallerne og laves ny fold.

Længere ud i fremtiden planlægger klubben også at etablere en multibane. Men Torben Iversen vil ikke gøre noget halvt.

”Det er vigtigt, at når noget sættes i gang, så skal det gøres ordentligt og helt færdigt, samtidig med at det skal være til fordel for vores medlemmer. Alt skal gøres i samråd med stedets bondemand og daglige leder, og vi har alle sammen et fælles ønske om at gøre stedet til den bedste rideklub med de fedeste rammer, hvor der er plads til alle,” siger han.