Herning2022 – VM i ridesport planter 60.000 træer

I forbindelse med Herning2022 - VM i ridesport i august bliver der etableret et nyt skovområde i Herning. VM-Skoven bliver et positivt eftermæle fra den største hestesportsbegivenhed på dansk jord nogensinde.

Løvbakkerne. Fotograf: Tobias Nørgaard Pedersen / Herning Kommune

Når Herning2022 - VM i ridesport til august afvikles i Herning, er det verdensmesterskabernes ambition at gribe bæredygtighed an på en helt ny måde. Derfor har Herning2022 arbejdet tæt sammen med Herning Kommune om en række grønne initiativer, som blandt andet skal være med til at kompensere for CO2-udledning, og generelt efterlade positive aftryk på Herning og omegn.

- Som hestefolk er vi glade for naturen. Vi er afhængige af den. Derfor er det så vigtigt for os at være med til at levere et positivt bidrag, siger Jens Trabjerg, der er en af de to arrangører bag FEI World Championships Herning - Denmark 2022.

VM-Skoven er for alle

Et af initiativerne er skovrejsning i Herning Kommune, som vil være med til at binde CO2 i årtier frem. Der bliver inden længe etableret et nyt, rekreativt område, som får navnet VM-Skoven. VM-Skoven bliver en folkeskov, hvor der er mulighed for leg, motion og meget mere. I første omgang bliver der plantet 60.000 træer i skoven, ligesom der er planer om et legeområde og etablering af landart.

- Jeg er meget glad for det eftermæle, som Herning2022 - VM i ridesport sætter på vores by. Det særlige fokus på bæredygtighed passer rigtig godt ind i Herning Kommunes ønske om ansvarlig udvikling og vækst til gavn for en rigere natur, et renere miljø og at nedbringe klimabelastningen. VM-Skoven giver mulighed for flere naturoplevelser, siger borgmester Dorte West fra Herning Kommune.

Allerede her i foråret begynder VM-Skoven at tage form. Folkeskoven skal ligge på et 20 hektar stort areal ved Løvbakkerne, der er et område nord for Herning by.

Forskellige skovoplevelser

Jens Trabjerg glæder sig over at være med til at skabe et unikt område og samtidig bidrage til at binde CO2.

- Vi vil inspirere til, hvordan verdensmesterskaber og større events kan afholdes mere bæredygtigt. Forhåbentlig kan vi være med til at inspirere publikum og få folk til at tage et større medansvar for vores klode.

- VM-Skoven er et godt eksempel på netop det, for den bliver en vedvarende, voksende og grøn arv til alle, der har lyst til at komme forbi og få glæde af de mange forskelligartede skovoplevelser i mange år frem, siger Jens Trabjerg.

Der er første spadestik og indvielse af VM-Skoven den 26. maj 2022 kl. 9.00.

FAKTA:

VM-Skoven grænser op til Løvbakkevej i Herning. Som nærmeste nabo til arealet ligger Løvbakke Naturskole og Løvbakke Dyrehave. Naturskolen besøges dagligt af skoler og institutioner, som får viden om natur, bæredygtighed og genbrug.

Skovområdet skal bidrage til at binde CO2 og sikre gode vilkår for biodiversiteten. Der bliver plantet 60.000 træer i samarbejde med Growing Trees Network, der er en selvejende institution, som via donationer planter nye skove både i Danmark og i udlandet.

FEI World Championships Herning 2022 afholdes i Herning den 6.-14. August 2022, og bliver med cirka 200.000 besøgende den største hestesportsbegivenhed på dansk jord nogensinde.

/Pressemeddelelse