Nye uddannelser hitter: stor stigning i tilmeldte til årets optagelsesprøve

Den 6. juni var der deadline for tilmelding til optagelsesprøven på de nye uddannelser ’rideskolemanager’ og ’rideinstruktør og berider’, og hele 23 ryttere endte med at melde sig til. Det er tæt på en tredobling i forhold til de seneste par år.

New column

Formålet med at lancere de nye uddannelser til hhv. rideskolemanager og rideinstruktør og berider har været at øge optaget sammenlignet med de senere år, og i tiden fra offentliggørelsen og frem til tilmeldingsfristen har der derfor været stor spænding at spore hos både Dansk Ride Forbund (DRF) og Dansk Ride-Instruktør forening (DR-IF). Mandag blev spændingen så endelig udløst, og resultatet var over al forventning.

Hele 23 aspiranter har tilmeldt sig optagelsesprøven, heraf 5 til rideskolemanageruddannelsen og 18 til rideinstruktør og berideruddannelsen. Til sammenligning har det samlede ansøgerantal de senere år i gennemsnit været 8, så forskellen er betydelig.

Ansøgerne fordeler sig således:

Rideskolemanager

Antal ansøgere

5

Rideinstruktør og berider

Disciplin

Antal ansøgere

Dressur

11

Springning

4

Allround

3

”Det er rigtig godt, at vi har opnået en så god søgning på begge uddannelser og på tværs af disciplinerne allerede her i år et. Det tegner godt. Vi har også set en stigning i antallet af nye læremestre, så alt i alt er vi meget tilfredse”, fortæller DR-IF’s formand Kristian Skovrider.

Også DRF’s direktør glæder sig over den store tilslutning til de nye uddannelser, som ifølge ham i høj grad kan tilskrives det store arbejde, der har været lagt i at opdatere uddannelserne.

”Det er fantastisk at se, at vi efter flere år med faldende tilslutning ser ud til at have vendt udviklingen. Det tyder på, at vi har ramt rigtigt med både indhold og struktur, og i den forbindelse skal der lyde en kæmpe ros til både DR-IF, DRF’s instruktørudvalg og ikke mindst alle de læremestre og trænere, der har bidraget til de nye uddannelser og har hjulpet med at promovere dem”, lyder det fra Morten Schram Rodtwitt.

Læs mere om uddannelserne her.