Sådan fungerer de skærpede regler ang. brug af pisk

Pr. 1. januar 2022 blev DRF’s springreglement opdateret, og i den forbindelse blev reglerne for brug af pisk ved ridestævner under DRF præciseret og skærpet. Her kan du læse mere om, hvad der ligger til grund for ændringerne, og hvilken betydning de har for både ryttere, trænere og dommere.

New column

Klar opbakning fra både pony- og children-landstræner, DR-IF repræsentant i Springudvalget og A-dommer
Formålet med præciseringen i forhold til brug af pisk ved ridestævner har været at definere tydeligt, hvordan pisken må benyttes og ikke benyttes. Derudover er det nu tydeligt beskrevet, hvad der karakteriseres som overdreven brug af pisken, og sidst men ikke mindst kan ekvipagen nu diskvalificeres ved netop overdreven brug. Pony- og children-landstræner Ulrik Kjær bakker op om de skærpede regler:

Vi ser desværre ofte eksempler på, at pisken bruges som straf og ikke som den sekundære hjælper, den er tænkt som, og det er på ingen måde i orden. Derfor er det superpositivt, at vi nu har fået gjort det meget mere tydeligt i reglementet, hvilken slags ridning, vi ikke vil se, og at det nu er slået fast, at overdreven brug af pisk kan føre til diskvalificering,” lyder det fra landstræneren.

Træner og DR-IF (Dansk Ride Instruktør Forening) repræsentant i Springudvalget Sigurd Nielsen bakker ligeledes op om de skærpede regler, som han især mener er vigtige for de yngre ryttere:

”Det er vigtigt, at vi opdrager de unge ryttere i en kultur, hvor de lærer at respektere og behandle hesten ordentligt, og det er vigtigt, at reglementerne understøtter dette” siger han.

Og A-springdommer Lena Aagaard fortæller, at præciseringen af reglementet er en rar støtte at have som dommer, og hun oplever, at den har gjort dommergerningen en smule lettere:

”Hesten er jo først og fremmest vores ven og samarbejdspartner, og vi har pligt til at passe godt på den. Derfor glæder det mig, at vi nu har fået præciseret, hvad der karakteriserer overdreven brug af pisk, og samtidig har slået fast, at ekvipagen kan diskvalificeres som følge heraf. Det gør det lettere at skabe en fælles forståelse blandt både ryttere, trænere, forældre og dommere, og det er helt afgørende, hvis vi skal have ændret en uhensigtsmæssig adfærd,” fortæller hun.

Dommerfeedback skal sikre overblik og evaluering
Klub & Sportschef i DRF Anne Silfwander fortæller, at implementeringen af det opdaterede reglement er første skridt, og at det næste skridt – som omhandler løbende evaluering - indebærer hjælp fra springdommerne:

”Vi har bedt alle vores springdommere om at melde tilbage til os, når der har været hændelser med overdreven brug af pisk, så vi dels kan få et bedre overblik, og derudover løbende kan måle på, om vi har succes med at ’opdrage’ rytterne til at bruge pisken korrekt,” afslutter hun.

Læs den fulde, opdaterede formulering omkring brug af pisk i afsnit 35.3 i springreglementet. Formuleringen omkring diskvalificering findes i afsnit 81.12.