65 dage til OL: Holdleder Anne-Mette Binder giver en status på forberedelserne

For mindre end en måned siden høstede flere af de danske seniordressurryttere flotte placeringer og ikke mindst OL-kvalifikationer ved det 4-stjernede CDI-stævne i Hagen. I den kommende weekend går turen så til Uggerhalne, når der afvikles DM i dressur, og umiddelbart efter sætter flere af rytterne kursen mod det 5-stjernede CDIO-stævne i franske Compiègne. Alt sammen er en del af forberedelserne frem mod OL, og de mange aflysninger og udskudte stævner i foråret har bestemt ikke gjort planlægningen lettere. Her fortæller holdleder for senior- og U25-dressuren, Anne-Mette Binder, om det store OL-puslespil, hun og landstræner Nathalie zu Sayn Wittgenstein pusler med.

New column

DM er en vigtig brik i mange mesterskabssammenhænge
Kaster man et hurtigt blik på ’Sportsplanen 2021’ for U25- og seniordressuren, er det tydeligt, at netop DM under Equitour i Uggerhalne spiller en vigtig rolle i flere mesterskabssammenhænge. Stævnet skal nemlig bruges som iagttagelsesstævne for udtagelserne til både NM i Ypäjä, OL i Tokyo og EM i Hagen, og netop derfor vil der også både være ryttere fra A- og B-gruppen til start ved stævnet. Der vil dog samtidig være nogle af de ’kendte’ ansigter, der ikke kommer til start – heriblandt Charlotte Heering, Carina Cassøe Krüth og Andreas Helgstrand - fordi de få dage efter sætter kursen mod Compiègne for at ride enten CDI3* eller Nations Cup. I den forbindelse fortæller Anne-Mette: ”Vi er naturligvis kede af, at nogle af rytterne går glip af DM, for det er et af årets højdepunkter, som vi bakker stærkt op om. Men så er vi jo så heldige, at nogle ryttere har flere heste til rådighed på mesterskabsniveau og dermed ikke behøver at vælge imellem DM eller Frankrig, så derfor vil det stadig være et stærkt felt, der rider på banen i Uggerhalne”.

Se startlisten her.

Orienteringsmøde for U25-ryttere om NM og EM lørdag under DM
Nogen, der med sikkerhed vil være til stede ved DM, er landstrænerne for alle aldersgrupperne og holdlederen for U25- og seniordressuren. Lørdag morgen kl. 9 afholdes der nemlig orienteringsmøde for U25-rytterne vedrørende udtagelsesprocessen og forberedelserne frem mod NM og EM, og her deltager Dennis Fisker også, idet han sammen med Lisbeth Seierskilde og holdleder for de yngre dressurryttere, Janne Jensen, skal supportere U25-rytterne ved de to mesterskaber, eftersom OL-forberedelserne spænder ben for Nathalies og Anne-Mettes tilstedeværelse ved NM i Finland.

Stævnet i Frankrig er afgørende i forhold til OL
Ved CDIO5*-stævnet i franske Compiègne skal seniorrytterne ride enten CDI3* eller Nations Cup, og begge dele er vigtige led i forberedelserne frem mod OL. ”Ved stævnet kan der hentes essentielle ranglistepoint, som er afgørende for den endelige seedning ved OL, og rytterne vil desuden blive bedømt af et yderst stærkt dommerfelt, hvoraf flere også  dømmer ved OL, så det er vigtig erfaring at få med i bagagen”, fortæller Anne-Mette og tilføjer ”stævnet giver os mulighed for at se, hvordan rytterne klarer sig op mod de bedste dressurryttere og hold i Europa, og det er vigtig viden for Nathalie at have forud for udtagelsen af den endelige OL-trup”.

Følgende ekvipager skal starte CDI3*:

• Andreas Helgstrand / Fiontini
  • Nanna Skodborg Merrald / Blue Hors Zack
  • Cathrine Dufour / Vamos Amigos

Følgende ekvipager skal starte Nations Cup:

• Charlotte Heering / Bufranco
  • Carina Cassøe Krüth / Heiline’s Danciera
  • Cathrine Dufour / Bohemian

Bootcamp på Blue Hors er sidste step inden endelig udtagelse
Efter DM og stævnet i Compiègne er planen, at der bliver sat navne på en OL-bruttoliste. Disse ekvipager mødes så til en afsluttende bootcamp hos Blue Hors den 14.-15. juni, og herefter foretages den endelige udvælgelse af de fire ekvipager (inkl. en reserve), som skal afsted til Tokyo. Den 6. juli kører OL-truppen så afsted mod tyske Achen, hvor de skal gennemføre 10 dages karantæne, inden turen går endeligt mod Tokyo.

Disse ekvipager er på nuværende tidspunkt kvalificerede til OL:

• Andreas Helgstrand / Fiontini
  • Carina Cassøe Krüth / Heiline’s Danciera
  • Cathrine Dufour / Bohemian
  • Cathrine Dufour / Vamos Amigos
  • Charlotte Heering / Bufranco
  • Daniel Bachmann Andersen / Carso’ni
  • Lone Bang Larsen / Bakkely’s Onandt
  • Nanna Skodborg Merrald / Atterupgaards Othilia
  • Nanna Skodborg Merrald / Blue Hors Zack

24.-28. juli går det løs i Tokyo
De olympiske lege strækker sig fra 23. juli til 8. august, men dressurrytterne skal i ilden næsten med det samme. Den 24.-25. juli rides der nemlig Grand Prix, og den 27. og 28. juli følger hhv. Grand Prix Special og Grand Prix Kür. Vi glæder os til at følge med!