Her er de ekvipager, der skal repræsentere Danmark ved OL i Tokyo

Med kun 28 dage til OL er spændingen endelig blevet udløst, da der nu er sat navne på de ryttere og heste, der skal kæmpe om danske medaljer i hhv. dressur, springning og military ved de olympiske lege i Tokyo. Det endelige hold består af Cathrine Dufour, Carina Cassøe Krüth, Nanna Skodborg Merrald, Charlotte Heering, Andreas Schou og Peter Flarup.

(Fotokredit: BESTSELLER/Lars Møller for DIF og Team Danmark - øverst fra venste: Cathrine Dufour, Carina Cassøe Krüth, Nanna Skodborg Merrald, Charlotte Heering, Andreas Schou og Peter Flarup)

I dressuren består holdet af Cathrine Dufour og Bohemian, Carina Cassøe Krüth og Heiline’s Danciera og Nanna Skodborg Merrald med enten Blue Hors Zack eller Atterupgaards Orthilia samt Charlotte Heering og Bufranco. Cathrine er altså den eneste genganger fra OL i Rio i 2016, men det bekymrer bestemt ikke landstræner Nathalie zu Sayn-Wittgenstein forud for legene i Tokyo: ”Jeg glæder mig meget til at komme afsted med vores firkløver. Det er fire fantastiske ryttere og heste, og Anne-Mette og jeg er overbeviste om, at vi for alvor kan være med i kampen om medaljerne”, fortæller hun.

Det bliver Andreas Schou og Darc de Lux, der skal repræsentere Danmark i springning, og Landstræner Bo K. Møller fortæller, at det ser lovende ud for ekvipagen: ”Andreas’ hest har udviklet sig enormt og har præsteret kontinuerligt på et meget højt plan hele foråret. Derudover er Andreas er en særdeles rutineret rytter, der har erfaring fra de helt store internationale mesterskaber, så parret var det oplagte valg til at repræsentere Danmark”.

I military er valget faldet på Peter Flarup med enten Frankie eller Fascination. ”Peter rejser til Tokyo med adskillige EM- og VM-deltagelser i bagagen og har desuden – ligesom Cathrine Dufour – tidligere OL-erfaring, da han jo repræsenterede Danmark i Hong Kong under legene i Beijing i 2008. Dén erfaring bliver uden tvivl en kæmpe fordel for ham, så jeg er meget optimistisk”, fortæller Elitechef Kimi Nielsen.

Officielt er det bestyrelsen i Danmarks Idrætsforbund (DIF), der på baggrund af en indstilling fra Dansk Ride Forbund har udtaget rytterne, og OL-chef de mission hos DIF, Søren Simonsen, fortæller, at man ser frem til at se de danske ryttere i aktion: ”Ridning stiller op med et stort hold og i mange discipliner. Vi glæder os over, at dansk ridning bliver så godt repræsenteret i Tokyo, og jeg er sikker på, at rigtig mange danskere ser frem til at følge dem i konkurrencerne, når OL går i gang.”

Om OL
OL skydes i gang med den officielle åbningsceremoni den 23. juli, og flammen slukkes endeligt den 8. august. Dressuren afvikles hhv. 24.-25. og 27.-28. juli, military rides 30.-31. juli og 1.-2. august, mens springning løber af stablen 3.-4. og 6.-7. august. Det fulde danske OL-hold kommer forventeligt til at bestå af cirka 105 atleter, hvoraf de seks altså er ryttere, og man kan danne sig det fulde overblik over de udtagne atleter på ol.dk.