Ponygames gør ridning til en leg for Brande Sportsrideklubs elevskoleryttere

Hos Brande Sportsrideklub er især elevskoleundervisningen for de yngste ryttere blevet en hel del sjovere, efter klubben har fået tilskud til ponygamesudstyr fra Trolle Company og Dansk Ride Forbunds Aktive sammen-pulje. Klubben oplever mere engagerede ryttere og er klar til at satse endnu mere på ponygames i det kommende år.

Brande Sportsrideklub havde nøje planlagt, hvad de skulle bruge pengene på, da de søgte om et tilskud fra Trolle Company og Dansk Ride Forbunds Aktive sammen-pulje. Og så snart klubben blev bevilliget et tilskud, bestilte de en pakke med ponygamesudstyr. ”Ponygamesudstyret bliver især brugt på de forældre/barn-hold, hvor børnene lærer at ride gennem leg. De synes, det er vildt sjovt, og det hjælper helt klart til at fastholde deres koncentration nu og her, men også til at fastholde dem på længere sigt. Vi kan høre, at de glæder sig helt vildt til næste undervisningstime, og det er jo dejligt,” fortæller Tine Krog Jensen, der er klubbens stævneansvarlige.

Én af ponygamesøvelserne er bl.a., at eleverne skal samle en ring op fra en kegle og herefter ride hen og sætte den på en stolpe. De forskellige øvelser er med til at styrke elevernes balance, samtidig med at de lærer at styre elevskoleheste og -ponyer rundt på banen.

Større brug af ponygames i fremtiden
Hos Brande Sportsrideklub har de i længere tid snakket om at anskaffe ponygamesudstyr, men det er altid blevet nedprioriteret, da andre mere presserende udgifter er kommet først. ”Vi har længe haft snakket om at købe ponygamesudstyr, da det har en stor værdi for elevskolen. Det er elevskolen, vi gerne skal leve af, og så skal vi også investere i dens fremtid,” fortæller Tine og fortsætter: ”Til sommer kommer vi til at have ponygames på programmet, når vi afholder ridelejre, og så laver vi noget konkurrence ud af det. Derudover vil vi selvfølgelig også gerne udbrede det endnu mere i elevskolen. Her bliver det ikke med fokus på konkurrence, men på læring og styrke af rytternes balance,” afslutter Tine.