Overlegent kür-guld til Tobias Thorning Jørgensen markerer afslutningen på PL

Den individuelle kür-finale ved de paralympiske lege i Tokyo er nu overstået, og ligesom det var tilfældet i både den første individuelle konkurrence og holdkonkurrencen, satte danske Tobias Thorning Jørgensen konkurrenterne helt og aldeles til vægs og sikrede sig endnu en guldmedalje med et fantastisk flot kür-program, der indbragte ham og hesten Jolene Hill hele 84,347%.

New column

(Foto: BESTSELLER/Lars Møller for DIF og Team Danmark)

Ingen over Tobias og Jolene
Der var høje forventninger til Tobias og Jolene, da parret i dag red på banen i den afsluttende konkurrence ved PL i Tokyo – ikke mindst fordi Tobias pt. ligger nummer et på verdensranglisten, men i dén grad også fordi, han i fredags scorede guld i den indledende individuelle konkurrence samt var den suverænt bedste individuelle rytter i weekendens holdkonkurrence. Og parret levede fuldt ud op til forventningerne, da de dansede sig igennem küren og endte med at blive belønnet med svimlende 84,347% og en 1. plads - hele 6,733% foran 2. pladsen. Faktisk var det Tobias’ bedste bedømmelse nogensinde, og han forklarer, at det krævede mange sats at opnå den: ”I dag skubbede vi hele tiden til grænsen, for jeg havde virkelig bare lyst til at vise hele verden, hvad jeg kan på Jolene, og ikke mindst hvad hun kan levere. Det var en helt fantastisk fornemmelse, og det skal helt sikkert fejres nu”, tilføjer han.

Se eller gense parrets flotte kür-program her.

Flotte danske ridt over hele linjen
Også de andre danske para-dressurryttere leverede flotte resultater i dagens individuelle kür-konkurrence. I grad VI blev Susanne Jensby Sunesen og Leeds nr. 7 med 71,375%, i grad III blev Caroline Cecilie Nielsen og Davidoff 188 ligeledes nr. 7 med 71,847%, og i grad II blev Katrine Kristensen og Welldone Dallas nr. 5 med 73,87%. Det er da også en tilfreds landstræner, der giver en status på den sidste konkurrence ved PL i denne omgang: ”Vi har haft nogle rigtig gode konkurrencedage, og Tobias er jo bare i absolut særklasse. Det sætter han en stor, fed streg under i dag med en helt fantastisk ridetur, hvor han rider helt til grænsen af, hvad både han og hesten formår. Han satsede hele butikken og havde held med det, så det er jo formidabelt. De andre ryttere har også nogle fine ture. Nogle er lidt grønne og skal lige finde helt ind i deres kür, men jeg synes især Katrine har en super fin tur her til sidst, hvor mange ting også lykkes ret godt”, fortæller Astrid Gemal.

En stor og værdifuld oplevelse
Udover de flotte resultater afslutter Astrid desuden med at fremhæve vigtigheden af den erfaring, som både ryttere og heste får med hjem fra Tokyo: ”Det er en arena, man kun kommer på hvert fjerde år, så det er klart, at når man har debutanter og nye heste med, så er det bare rigtig god træning at få, hvis man ser det i et lidt større perspektiv. Der er ingen tvivl om, at rytterne kommer hjem med lidt mere hår på brystet, end da vi tog hjemmefra for lidt over tre uger siden, og jeg tror, at vi nu får nogle ryttere at se, som er endnu mere motiverede til at komme hjem og give den en skalle. Nu kan vi jo næsten ikke vente, til der kommer VM i Danmark til næste år”, afslutter hun.