De danske dressurryttere melder klar fra det 4-stjernede stævne i Hagen

Fra den 21.-25. april løber det store internale dressurstævne i tyske Hagen af stablen, og det er med deltagelse fra ikke mindre end fem danske dressurryttere, hvoraf de to – Andreas Helgstrand og Nanna Skodborg Merrald – begge har mulighed for at ride den sidste af deres to OL-kvalifikationer hjem.

New column

(Nanna Skodborg Merrald og Blue Hors Farrel sammen med landstræner Nathalie su Zayn-Wittgenstein, Ulrik Sørensen fra Blue Hors og Nannas daglige træner Michael Søgaard)

OL-kvalifikationer på højkant
Alle danske heste og ryttere er nu kommet godt frem til Hagen, hvor de glæder sig til at komme på banen efter hvad der, for de flestes vedkommende, har været en lang stævnepause pga. hhv. COVID-19 og EVH1-nedlukningerne. Og især for Andreas Helgstrand og Nanna Skodbord Merrald er der ekstra meget på spil, da de begge potentielt set kan hente deres anden og sidste OL-kvalifikation her ved stævnet.

Øget fokus på hestenes helbred
Den 12. april åbnede FEI igen op for stævner i Europa, efter disse havde været lukket ned siden 1. marts pga. et udbrud af aggressiv EHV1, og ifølge holdleder for U25- og seniordressuren, Anne-Mette Binder, er der øget fokus på hestenes helbred ved stævnet i Hagen: ”Ved ankomst mødes alle af veterinær-personale, der tjekker de forventede helbreds- og testresultater for både heste og ryttere. Derefter ledsages hest og rytter til boksen, hvor man selv skal tage hestens temperatur. Er den indenfor den tilladte grænse, markeres det på boksdøren. Hesten skal efterfølgende dagligt have taget temperatur to gange, ligesom det er gjort hjemmefra de seneste ti dage op til stævnet”.

Flotte takter fra start
I dag har Nanna Skodborg Merrald med Blue Hors Farrell været den første dansker i aktion i Hagen, og ekvipagen er kommet rigtigt godt fra start med en sejr i Prix St. Georg. I morgen går det løs i Grand Prix for Nanna og Daniels vedkommende med hhv. Blue Hors Zack og Carso’ni. Stævnets starttider og resultater kan følges på www.equi-score.com.