Hos 'Årets Klub' 2019 er der plads til alle

I 2019 blev de fire tidligere DRF-klubpriser slået sammen til én pris under navnet ’Årets Klub’, og i forbindelse med dette års repræsentantskabsmøde blev prisen for første gang uddelt. Prisen gives til en klub, som gør en helt særlig indsats, og som kan være en inspirationskilde for andre klubber, og det blev Tinglev Rideklub i distrikt 8, der som den første klub nogensinde løb med titlen og den tilhørende præmie på 20.000 kr. Vi tegner et portræt af klubben her.

(Velkommen til Tinglev Rideklub – foto/DRF)

Efter afstemningen på årets digitale repræsentantskabsmøde blev det Tinglev Rideklub (TRK) i distrikt 8, der nu kan bryste sig af at være ’Årets Klub’, og efter at have besøgt klubben for at overrække prisen, er der ingen tvivl om, hvorfor det netop var TRK, der fik titlen. Her er nemlig plads til alle, en fantastisk atmosfære, et hav af spændende tilbud og ikke mindst utallige frivillige ildsjæle, som gør TRK til en helt unik rideklub, som kan være til stor inspiration for andre.

En nytænkende klub i fremdrift med styr på økonomien
Klubben blev indstillet til prisen af tidligere bestyrelsesmedlem Finn Märcher, som begrundede sin indstilling således: ”Jeg har indstillet Tinglev Rideklub, fordi den gennem årene har vist ekstraordinær nytænkning og gennemført mange innovative tiltag. Beliggenheden i udkanten af "vandkantsdanmark" gør det ikke lettere at lykkes som rideklub med elevskole, men rideklubben kan vise en fremdrift, som kun få rideklubber kan matche.” Også i forhold til økonomien, er klubben et succeseksempel. Senest har TRK indkøbt heste og ponyer til elevskolen for 80.000 kr., erhvervet sig en ny minilæsser til 180.000 kr. samt renoveret og moderniseret den gamle stald for 1,2 millioner kr. – og alt er finansieret af klubben selv.

Plads og rammer til både pensionærer og elevskole
Der bor i alt 50 heste og ponyer hos TRK, og heraf er ca. 30 elevheste. Der er altså tale om en klub, hvor især elevskolen fylder meget, og det kræver naturligvis plads, hvilket man må sige, at klubben har. Udendørs er der bl.a. hele tre dressurbaner, en stor græsspringbane, syv luftefolde og fem marker, hvor hestene kan komme på døgngræs i sommermånederne. Og også indendørs er faciliteterne i top. Klubben har to ridehaller, som er bygget sammen parallelt, så man kan kigge fra den ene hal til den anden, og der er altid plads til både privat- og elevskolerytterne. I forlængelse af ridehallerne ligger desuden den store stald, som for blot få år siden gennemgik en stor om- og tilbygning, så der nu er endnu bedre forhold for staldens beboere.

(Kig fra den ene ridehal til den anden – foto/DRF)

Aktiviteterne spænder bredt
Udover den traditionelle elevskole, som fylder en hel del hos TRK, er også rideterapi (handicapridning) et stort fokusområde. Hele 10 ud af klubbens 30 elevheste indgår i rideterapien, som finder sted i ydertimerne for dels af give ro til deltagerne, men også for at sikre plads til både privat- og elevrytterne på de ’populære’ tidspunkter. Og rideterapien er et hit. Klubben har deltagere fra hele tre kommuner, som på ugentlig basis lægger vejen forbi Tinglev, og det har været nødvendigt at udvide antallet af undervisningstimer for at klare efterspørgslen. Også mor/barn-hold, forældreridning og senior-hold er fast på programmet, ligesom de unge ryttere kan blive en del af passerordningen for én af elevskolens heste eller ponyer: ”Som ’hestepassere’ kan de unge mennesker lære, hvad det vil sige at have en hest, før de selv anskaffer sig én, og det er godt givet ud. Det indebærer nemlig ikke kun at ride men også at deltage i foderordning, ind- og udlukning, mugning osv., og det er gavnligt for dem, ligesom det er en stor hjælp for mig i det daglige arbejde” fortæller daglig leder hos Tinglev Rideklub, Karin Christensen.

(Daglig leder Karin Christensen i færd med at undervise elevskoleryttere – foto/DRF)

Uundværlige frivillige
Langt de fleste rideklubber er stærkt afhængige af en masse fantastiske frivillige, og TRK er absolut ingen undtagelse. Derfor er det helt unikt, hvor mange mennesker, der gladeligt bruger en stor del af deres fritid på at hjælpe til i klubben - både i hverdagen, men især også når det gælder det store, årlige arrangement, Rømø Beach Jump, som klubben står bag. Her er flere end 100 frivillige tilknyttet, og det er dem, der gør det muligt at afholde det tre dage lange stævne på den store sandstrand ved Lakolk på Rømø med flere end 1000 starter. Og flere af de frivillige starter som ganske unge i klubben. Et godt eksempel er TRK’s Juniorudvalg, der egenhændigt arrangerer og afvikler mini-stævner, kæphesteridning, fastelavn og halloween, og det er bl.a. også udvalget, der står for klubbens årlige ridelejr – med sparring fra bl.a. Karin Christensen. På den måde får de unge mennesker god erfaring, som de kan tage med sig, så de forhåbentlig på et senere tidspunkt kan blive en del af TRK’s bestyrelse.

(Rømø Beach Jump - Foto/TRK)

Rummelighed er en selvfølge
Tinglev Rideklub er beliggende i Aabenraa kommune, og klubben har et tæt samarbejde med kommunen – både i forhold til rideterapien, men også i forhold til jobaktivering. F.eks. har klubben folk tilknyttet i skånejobs, og de bliver hurtigt en fast del af hverdagen. ”Vi har bl.a. vores altmuligmand Kaj, som har været ved os i mange år nu. I en rideklub med stalde af denne størrelse kan man ikke undvære en ”Kaj”,  da han hjælper os med forefaldende håndværksmæssige og praktiske opgaver rundt omkring på gården, og der er ikke den ting, han ikke kan fikse” siger konstitueret formand i Tinglev Rideklub, Bolette Frandsen og fortsætter ”Jeg ved ærligt talt ikke, hvad vi skulle gøre uden ham, for i en stor rideklub som TRK er der mange opgaver, der skal udføres, men tiden og ressourcerne er ikke altid tilstrækkelige, så vi føler os meget heldige.” Derudover tager klubben også imod folk, der skal afsone samfundstjeneste, og de bliver f.eks. sat til at lave praktisk arbejde – ofte sammen med Kaj. Og de bliver naturligvis budt velkommen på præcis samme måde som alle andre, så de får en succesoplevelse ud af det, og klubben samtidig får gavn af deres arbejdskraft. En ren win-win situation.

Mere end blot en rideklub
Hos TRK er alle velkomne – hvad enten man er venner, forældre, søskende, bedsteforældre eller blot folk fra lokalområdet. F.eks. afholder klubben hvert år et stort Sankt Hans-arrangement, hvor alle medlemmer, pårørende og alle byens indbyggere er inviteret. På den måde hjælper klubben til at styrke sammenholdet i lokalsamfundet, og på samme tid bliver flere og flere mennesker introduceret for heste og ridesport. Og de åbne arme er ikke begrænsede til midsommeren. Klubbens rytterstue har ad flere omgange dannet ramme om konfirmationsfester for elevskolens ryttere, som gerne ville fejre den store dag på deres absolutte yndlingssted.

Dét skal de 20.000 bruges til
Med titlen som ’Årets Klub’ følger også en præmie på 20.000 kr., og selvom klubbens økonomi er solid, så falder pengene på et tørt sted: ”Lige inden det hele lukkede ned pga. Corona, havde vi bestilt en ny baneplaner, og den havde vi måske ikke investeret i lige nu, hvis vi havde vist, at vi ville være nødt til at lukke ned for en masse aktiviteter, men med de 20.000 kr. kan vi nu finansiere planeren alligevel” siger Bolette Frandsen, og slutter af med et stort smil på læben ”Vi er meget stolte af at blive Årets Klub, og vi deler gerne æren med de frivillige, vores medlemmer – og ikke mindst med vores forhenværende formand Holger Holm, som gennem 30 år har ydet en kæmpe indsats for Tinglev Rideklub.”

(DRF’s Næstformand Anne-Mette Binder overrækker diplomet for Årets Klub 2019 til det tidligere bestyrelsesmedlem Finn Märcher, flankeret af konstitueret formand Bolette Frandsen og klubbens kasserer Evald Nielsen - Foto/DRF)

Fra alle os i Dansk Ride Forbund skal der endnu en gang lyde et kæmpe tillykke til Tinglev Rideklub med titlen som ’Årets Klub’ – det er absolut velfortjent. Vi håber, at mange af vores klubber rundt omkring i landet kan lade sig inspirere og motivere af TRK’s historie.