DRF introducerer "DRF Skills" – Klar til næste niveau?

I 2025 lancerer Dansk Ride Forbund "DRF Skills", et nyt tiltag inden for voltigering. Dette tiltag skal sikre, at voltigører har de nødvendige færdigheder til at rykke op i højere klasser og konkurrere sikkert. DRF Skills indeholder tre niveauer af tests: E-test, D-test og 1*-test, som alle skal bestås før opgradering til næste klasse. Der findes tre forskellige skills-tests. Testene bedømmes med bestået/ikke-bestået og dommeren giver feedback til udøveren efter testen.

E-test
For voltigører, der ønsker at konkurrere i E-klasser, kræves E-testen, der bl.a. tester balance og koordination gennem øvelser som etbens-stand og forlæns rulle​.

Beskrivelse af E-test
Video af E-test

D-test
For D-klasser fokuserer D-testen på stabilitet og kropskontrol, herunder øvelser som vejrmølle og hovedstand​.

Beskrivelse af D-test
Video af D-test

1*-test
Voltigører, der vil rykke op i 1*-klasser, skal gennemgå en test, der bl.a. måler smidighed og corestyrke med øvelser som Y-stand og spagat-helikopter-spagat​.

Beskrivelse af 1*-test
Video af 1*-test

Hvorfor er færdigheder vigtige?
At sikre, at voltigører har de nødvendige færdigheder før opgradering til næste niveau, er afgørende for både udøvernes sikkerhed og hestens velfærd. Manglende teknisk kunnen kan føre til skader eller farlige situationer i sporten. Derudover sikrer det, at konkurrencerne afvikles på et fair og passende niveau, hvor alle deltagere har de rette forudsætninger for succes.

Spørgsmål til DRF Skills?
Spørgsmål vedrørerende DRF Skills kan rettes til DRF på voltigering@rideforbund.dk