Ridesport

Kæphest

Som noget nyt har Dansk Ride Forbund sat en ny aktivitet i verden – nemlig kæphest. Læs med her, for at se hvordan kæphest kan bruges i DIN rideklub.

Kæphesteaktiviteter er for alvor blevet populære i Danmark, og hvorfor ikke ride på kæphest i et miljø, hvor der i forvejen findes rigtige heste, nemlig i en rideklub.
Kæphest som aktivitet ude i rideklubber har mange fordele, både for klubben og dens medlemmer. Kæpheste ridning har nemlig mange kvaliteter, nogle af dem er listet nedenfor:

• Kæphesteaktiviteter er nemme at igangsætte og kræver lidt plads
  • Kæphesteridning er omkostningslet for rideklubben
  • Kæphesteridning giver god og sund motion til deltagerne
  • Kæphesteridning kan give en god forståelse af alt fra øvelser i dressuren til forståelsen af linjeføringen i på en springbane.

Det er kun fantasien der sætter grænser for, hvad man kan lave af aktiviteter på en kæphest!

Hvor kan jeg gå til kæphest?
Se her

Hvordan kommer vi i gang med kæphesteaktiviteter i rideklubben?
Nedenfor findes videoer til inspiration til ponygames, spring og dressur, samt tre kæpheste dressurprogrammer. Desuden hjælper vi jer meget gerne i gang med kæphesteaktivitet i jeres rideklub. Skriv til multi@rideforbund.dk for hjælp og sparring til at komme i gang, så kommer vi enten ud på et klubbesøg, eller vejleder via tlf. eller e-mail.

I DRF har vi en officiel kæpheste cup. Læs mere her.

Se denne tabel for inspiraiton til, hvilke programmer og baner, man kan anvende i de forskellige dicipliner:

Dressur - Protokol/program for kæphest
LC1
LC1 Pas de Deux
LC1 - Tegning
MB0
MB0 Pas de Deux
MB0 - Tegning
GRAND PRIX
GRAND PRIX - Tegning
Dressur og Pas-de-Deux protokoller (samlet)
Dressur for kæphest - video
Kæphest dressur (LC1)
Kæphest dressur (MB0)
Kæphest dressur (Grand Prix)
Forhindringsbane for kæphest - video
Forhindringsbane (video 1)
Forhindringsbane (video 2)
Springning for kæphest - video
Springbane (video 1)
Springbane (video 2)
Springbane (video 3)
Springbane (video 4)

SoMe og lokalmedier
Vi hjælper jer meget gerne med at øge omtalen af jeres kæphesteridning på sociale medier. ”Tag” DRF i jeres opslag på instagram og/eller send gode kæpheste-historier til multi@rideforbund.dk, så deler vi budskabet sammen med jer.

Hvor kan jeg købe kæpheste og udstyr?

Hos My Hobby Horse finder du Danmarks største udvalg af kvalitets kæpheste og udstyr. Alle kæpheste og udstyr er håndsyet, produceret og designet i Danmark. Spar 10% på dit køb ved brug af koden "DRF10" ved checkout. Shop nu på www.myhobbyhorse.dk

(Rabatkoden gælder ikke på i forvejen nedsatte varer. Rabatkoden kan ikke kombineres med andre rabatkoder).